Itálie-Sicílie deník 2017

(23. 7. 2017- 4. 8. 2017)
Účastníci: Kamila a Milan
Měna: EUR = 26,50 Kč

Tento rok jsme vymysleli uskutečnit ještě jeden putovní výlet a to autem po celé Itálii. Upravili jsme auto Škoda Octavie Combi tak, abychom uvnitř mohli spát. Dokoupil se vařič, židličky, stolek a další drobnosti a mohlo se vyrazit.

23. 7. 2017

Budík jsme dali na 01.00 hod. Sbaleno jsme měli již z večera, takže se jen obléci a vyrazit.
Jeli jsme přes Rozvadov na Mnichov, a dále na Insbruck. Zde jsme sjeli z dálnice natankovat, rozdíl mezi cenou na dálnici a mimo je někde až 12Kč/ litr. Po zaplacení dálniční známky pro Rakousko (10 dní za 8.,90 EUR) jsme platili ještě průjezd Brenerským průsmykem ( 9 EUR ). Snídali jsme v Itálii, zastavili jsme se v městečku, kde byl Lidl a nakoupili jogurt.
Dopoledne jsme dojeli k naší první zastávce a to bylo jezero Lago de Garda. Jezero je opravdu moc hezké, i když v sezoně hodně plné lidí. Našli jsme camp, je jich tu plno. Za 34 EUR jsme měli v ceně auto a dvě dospělé osoby s vyspáním v autě. Odpoledne jsme se vyrazili k vodě vykoupat. Voda byla čistá a osvěžující.
V noci nás překvapila bouřka, ale stačili jsme vše uklidit do auta, tak nám nic nezmoklo.

24. 7. 2017

Ráno jsme si dali snídani: ovesné vločky s rozinkami a kakaem, které máme vždy přichystané z domova, protože je to rychle připravené. Vyrazili jsme dále na jih.
Odpoledne jsme navštívili Florencii. Měli jsme velké štěstí a našli jsme parkoviště v podzemí tak pět minut!!! od hlavního náměstí. Prohlédli jsme si krásnou katedrálu na hlavním náměstí. Je postavena celá s dvoubarevného mramoru - krása!!! Potom jsme vyrazili dále k městu Pisa. Zde jsme překontrolovali, zda má opravdu věž nakřivo. Všude bylo hodně lidí, co se chtěli vyfotit, jak věž podpírají - což vypadalo komicky dívat se jen na ty lidi. Potom jsme vyrazili dále. Po osmé hodině večer, jsme začali hledat vhodné místo na další přespání. Zajeli jsme mimo hlavní silnici k pravému Toskánskému statku předělaném na luxusní ubytování pro turisty. Na dotaz, zda můžeme zde poblíž přespat v autě nás pustili dokonce dovnitř do jejich zahrady a přespali jsme u jejich parkovišti zavřeni bránou - takže v bezpečí.

25. 7. 2017

Ráno jsme popojeli mimo objekt a udělali jsme si snídani a kafe. Dále jsme pokračovali na Řím. Asi 100 km před Římem jsme sjeli do městečka Targiinia. V obchodě jsme si koupili víno a zeleninu na večer. U moře ( 3 km za městem) jsme našli kemp, kde za 25 EUR přespíme.
Po obědě jsme šli k moři na písečnou pláž. Byli obrovské vlny a celkem u kraje velký bordel z chaluh, tak jsme se ani nekoupali, jen Kamila se šla smočit. Raději jsme zvolili bazén v campu. Je zajímavé, že Italové drží odpoledne siestu většinou od 13.00 do 15.30. A to tak důsledně, že i bazén v campu zavřou a nesmí se po tuto dobu v něm koupat. Po chvíli koupání v bazénu nás plavčík upozornil, že musíme mít koupací čepici, tak jsme museli vylézt ven.
U auta jsme si uvařili k večeři tuňáka s rýží a otevřeli výbornou lahvinku vína. Noc byla v pohodě a budíka jsme si dali na 5.00 hodin ráno, abychom vyrazili do Říma včas.

26. 7. 2017

Ráno jsme se umyli, sbalili a chtěli vyjet z campu. K našemu překvapení byla brána campu zavřená a dozvěděli jsme se, že bránu otvírají až po půl osmé!!!
Udělali jsme si u brány snídani a předělali náš plán s tím, že Řím necháme na zpáteční cestu a nyní pojedeme dál na jih. Jeli jsme směr Neapol, kde je poblíž městečko Pompeje, kde v roce 76 n. l. zasypal popel z nedalekého sopky Vesuv celé město a tím ho celé zakonzervoval. Nyní již 150 let probíhají restaurátorské práce a vše se odkrývá. Je zde vidět krásné zachovalé mozaiky a výzdoby domů. V místních lázních je vidět, že i před 2000 lety měli již vyhřívané podlahy a dokonce i stěny! Je zde jeden amfiteátr pro 1000 lidí, který byl krytý a vedle pro 15 000 otevřený. Také je zde obrovský stadion, kde např. v roce 1976 měli koncert Pink Floyd. Moc zajímavá prohlídka!! Začínáme pochybovat o tom, co nás učili v dějepisu, protože ta civilizace byla velice vyspělá.
Večer jsme sedli do auta, vyrazili hledat místo k přespání. Městečka kolem Neapole jsou totálně přecpané a všude je hustá doprava bez značení hlavních a vedlejších cest. Jízda autem po Neapoli je opravdu drsná. Po této jízdě jsme našli úzkou cestu do kopce do hor, tak jsme se po ní vydali. Po 8 km jízdy na jedničku a dvojku jsme dorazili do horské vesničky, kde jsme zaparkovali u místního kostelíku. Ustlali jsme si v autě a vyrazili najít něco k jídlu. Vesnička měla několik prodejen a dokonce i krásnou pizzerii. Číšník (asi majitel) nám vysvětlil, že nám kuchař Ernesto připraví speciální pizzu, kde budou čtyři druhy. Dokonce nám jí na kus papíru namaloval (ovál s umístěním, co kam na pizze dá). Na stole nám to potom nakrájel. Byla tam Margarita, s masem, se zeleninou a se slaninou. Byla moc výborná. V Neapoli před asi 200 lety pizzu vymysleli, proto jsou zde na ní hrdi. Dali jsme si k pizze láhev bílého vína a minerálku. Moc jsme si pochutnali. Bylo to výborné a to vše za 30 EUR. Noc v autě u kostela byla také v pohodě.

27. 7. 2017

Ráno jsme vyrazili po snídani a kávě brzo abychom byli na sopce Vesuv ještě než bude vedro.
Po jedné a půl hodině jsme autem dorazili těsně pod vrchol sopky, kde nás zastavila policie a civilisti s tím, že dál nesmíme, jelikož poblíž sopky hoří les.
Tak jsme opět přehodnotili plány a vyrazili jsme dál na jih na Sicílii, s tím, že sopku necháme na zpáteční cestu. Od Neapole až na jih vede krásná nová dálnice a je zcela zdarma. Necelých 400 km uteklo rychle a přes trajekt (za 76 EUR zpáteční jízdenka) jsme dopluli až na Sicílii. Plavba trvala 40 minut, pluli jsme dvoupatrovým trajektem. Na Sicílii jsme vyrazili podél východního pobřeží a asi po hodině jízdy jsme našli kemp, kde jsme zůstali (21 EUR/ noc). V městečku před kempem jsme v obchodě nakoupili zeleninu a něco dobrého na večer. Ihned po zabydlení v campu jsme vyrazili k moři na pláž, asi 400 m. Voda byla super čistá a krásně osvěžující. Moře krásné, kemp klidný - zůstáváme dva dni, abychom si odpočinuli.

28. 7. 2017

Ráno jsme spali až do 9.00. Udělali jsme si snídani - vločky a jogurt a vyrazili k moři. Je krásně - odpočíváme. Po obědě opět moře. Již plánujeme, co bude dál.

29. 7. 2017

Ráno jsme vstali již v 7.00. Po snídani jsme zaplatili camp a vyrazili směr sopka Etna. Vyjeli jsme na parkoviště, co nejvýše to šlo - 1920 m.n m. I když bylo parkoviště podle cedulí zdarma, tak přišel člověk, že mu máme zaplatit. Italové co parkovali vedle, nás nám vysvětlili, že bude opravdu lepší mu dát třeba 1 EUR, jinak se může stát, že se něco autu stane. Tak jsme je poslechli a za 1 EUR jsme ho měli "hlídané". Prostě Sicílie.
Koupili jsme si lístek na lanovku (30 EUR/ zpáteční/ osobu) a vyjeli jsme do 2450 mnm. Od lanovky šlo buď pokračovat pěšky, nebo speciálním náklaďákem pro osoby jet za 28 EUR dál. Vybrali jsme chůzi pěšky.
Výšlap byl celkem náročný a po 3,5 hodinách stálého výstupu s převýšením 500 m, jsme došli k velkému kráteru těsně pod vrcholem. Kráter tak, jako samotná Etna kouřil, zem byla po odhrnutí vařicí. Celý velký kráter jsme obešli a pomalu se vydali zpět k lanovce. Byli jsme celí zaprášení, jako když projdeme pytlem cementu. 
Lanovkou jsme sjeli k autu a pokračovali na nedaleké parkoviště s výhledem na moře, kde jsme si uvařili polévku, poobědvali a převlékli se.
Dále jsme pokračovali autem na jih Sicílie, až do krásného městečka Sirakoza. Zaparkovali jsme u přístavu za 2 EUR a vydali jsme se na prohlídku města. V centru na náměstí byl krásný kostel (vstup 2 EUR). Byl přestavěný do podoby současného kostela z antického Athenina chrámu, byli ještě vidět obezděné původní sloupy. Zrovna v kostele probíhala pravá Sicilská svatba. Uvnitř to bylo velmi hezké. Také jsme uvnitř potkali herce Kotka s přítelkyní.
V centru města jsme si dali na osvěžení pivo a také pravé picolo cafe u pultu za 1 EUR. Na večer jsme se vydali autem po pobřeží hledat camp, kde přespíme. Jelikož náš vytipovaný camp byl zavřený, tak jsme zakotvili v takovém rekreačním údolí, kde jsme zacouvali do postranní uličky. Pán jemuž patřila vedlejší chata, jen přišel okouknout co se děje, tak jsme se s ním domluvili, že přespíme a ráno vyrazíme dál. Kamila uvařila salát s tuňákem a spali jsme až do rána.

30. 7. 2017

Ráno jsme se vzbudili okolo 7.00 a hned jsme vyrazili dále, s tím že se nasnídáme někde cestou. Při výjezdu z toho rekreačního údolí jsme zjistili, že celý tento obrovský objekt je oplocen a hlídán branou na čip, opět jsme byli tedy v bezpečí. Zrovna když jsme se blížili k bráně, tak do objektu přijíždělo auto a pustili nás tedy ven.
Cestou na odpočívadle jsme si udělali kafe a snídani a potom již vyrazili do Palerma. V centru jsme našli parkoviště opět s parkováním zdarma, ale opět přišel člověk, že bude lepší mu zaplatit a to 3 EUR. Dali jsme mu 1,7 EUR a on řekl, že to stačí a že nám na auto dá pozor.
Ve městě jsme došli ke katedrále Capo. Jelikož byla neděle, tak zde byla mše, tak jsme si vše krásně prohlédli. Pokračovali jsme po hlavní třídě dál k dalšímu kostelu opět se mší, kde úplně plný kostel lidí zpíval a bylo to moc pěkné. Dále jsme došli k radnici. Zde je krásná kašna s antickými mramorovými nahými sochami. V roce 1573 sochy odkoupilo město a kašnu zde postavili. Jelikož je kašna vedle kostela, nazvali občané kašnu - Hanebná.
Palermo nás hodně překvapilo, možná že je to tím, že byla neděle, ale bylo to celkem klidné a krásné město. Také jsme zde ochutnali specialitu, nevím jak se jmenuje, ale je to velká šišatá smažená koule, rýže plněná například šunkou a sýrem, nebo jinými náplněmi. Bylo to moc výborné a syté.
Nakoupili jsme nějaké dárky domu a vyrazili jsme po severním pobřeží do městečka Cefalů. Je zde krásná katedrála, ale nebylo kde zaparkovat, tak jsme jí viděli pouze z auta. Odpoledne jsme se v městečku Messina nalodili na trajekt a přepluli zpět na pevninu. Na trajektu jsme vymysleli, kam pojedeme na pevnině dále. Vyhrálo západní pobřeží Calabrie.

U městečka Tropea jsou krásné pláže u rozmanitých skalisek. Našli jsme malý útulný camp a jelikož se již stmívalo, uvařili jsme si rychle večeři. Po večeři již za tmy jsme se šli koupat do moře. Je zde krásně a proto tři dni zůstaneme.

31. 7.- 1. 8. 2017

Jsme u moře a užíváme si. Jeden den jsme si udělali výlet do městečka Tropea. Bylo moc hezké. V moři byl ostrůvek ze skály, spojený schody s pevninou. Na ostrůvku byl kostelík. Vstup byl 2 EUR a byl zde krásný výhled na městečko od moře. Odpoledne jsme již v campu užívali teplé (29°C ) moře. Večer jsme vyrazili do nedaleké pizzerie na pizzu. Byla výborná - přece Itálie. Ráno balíme a vyrážíme směr Neapol a Vesuv.

2. 8. 2017

Ráno jsme vstali již v pět hodin udělali jsme si snídani, pobalili a za hodinu vyrazili směr Neapol. Po asi 4,5 hodinách jízdy jsme dojeli k Neapoli a začali stoupat k Vesuvu, cestu jsme již znali. Dojeli jsme nejvýše, kam to šlo. Na parkovišti podél silnice jsme za 5 EUR nechali stát auto. Za další 2 EUR/ osobu/ zpáteční, byl odvoz mikrobusem až k pokladně, dalších 1.5 km stoupání.
Koupili jsme si vstupenku za 10 EUR/ osobu a stoupali jsme pěšky půl hodiny nahoru ke kráteru. Nahoře nás opravdu překvapila velikost celého kráteru - je ohromný. Ale Etna nás "vzala" více, asi, že je víc živá a má víc kráterů. Obešli jsme celý kráter, bylo zde mnoho krásných výhledů na Neapol i na Pompeje.
Stejnou cestou jsme se vrátili k autu a pokračovali jsme dál na sever na Řím. Cestou jsme si koupili lehký oběd: výborný parmazán a colu. Navečer jsme našli kemp u městečka Latina, 80 km od Říma. Za 15 EUR nás nechali vyspat na parkovišti campu, s tím, že nám ráno po šesté otevřou bránu, abychom mohli pokračovat na Řím, mají zde v Itálii problém otevřít hlavní bránu dříve než v půl 8!
K večeři jsme si dali polévku a rajčatový salát s mozarelou. Navečer jsme se šli vykoupat do moře u kempu. Je zde dlouhá písečná pláž a velmi pozvolný přístup do vody. Ale nic naplat Kalábrie je Kalábrie, tam to bylo nejkrásnější. Na pláži jsme si dali džus a pivo a vychutnávali jsme poslední dny u moře.

3. 8. 2017

Ráno jsme vstali brzo a opravdu po šesté hodině vyrazili do Říma. Z internetu jsme měli nastudované vhodné parkoviště na kraji Říma u stanice metra Laurentina. Opravdu super parkování za 1,8 EUR/ den, hned vedle metra!
Metrem jsme dojeli do centra a vystoupili ve stanici u Kolosea. Vystáli jsme frontu a zakoupili lístek, který zároveň platil i na Forum Romanum, což jsou hned vedle vykopávky starého centra Říma.
Koloseum je velkolepé. Prohlídku jsme začali dole a pokračovali jsme do prvního patra. Je zajímavé, jak pod arénou (která byla z prken posypanými pískem, aby se lépe vsákávala krev bojovníků a zvířat) je zbudované patro pod zemí, určené dříve pro zázemí bojovníků. Při otevření Kolosea v roce 79 n.l. trvaly slavnostní hry 100 dní a nocí a bylo zde zabito 5000 zvířat a bojovalo zde 9000 gladiátorů.
Po prohlídce jsme pokračovali hned vedle ve Forum Romanum. Zde se dříve ve starém Římě scházel lid a řečnili zde senátoři. Byli zde různé baziliky, Saturnův Chrám, Titův oblouk, budova parlamentu atd.
Přes náměstí Capitol jsme došli až k nejznámější fontáně v Římě - di Travi. Všude bylo mnoho turistů, kteří zde dodržují zvyk, že vhozením mince si dávají slib, že se sem vrátí. Každý večer fontánu vybírají a peníze slouží na charitativní účely. Vybere se zde prý 3000 EUR/den!
Dále jsme pokračovali k Španělským schodům, kde se scházejí mladí lidé z celého světa. Další památkou byl Panteon, což je největší stavba se zastřešenou kopulí (bez vnitřních podpěr) na světě. Byla postavená císařem Hadriánem roku 120 n.l.!! Její průměr se přesně rovná výšce interiéru, což je 43,3 m! Tato stavba nás hodně zaujala - nádhera a opět otázka, jak byla vyspělá civilizace, která toto dokázala.
Dále jsme pokračovali směr Vatikán. Přes Andělský hrad (spojený podzemní chodbou s Vatikánem), která slouží pro ochranu papeže v nebezpečí, jsme dorazili až na Svatopetrské náměstí. Prohlédli jsme si nádhernou Baziliku Svatého Petra, což je největší křesťanský stánek na světě pro 60 000 lidí.
Potom jsme podél zdí Vatikánu obešli část tohoto ministátu a dostali jsme se až ke vstupu do Vatikánského muzea. Bohužel již bylo hodně hodin a nezvládli bychom prohlídku tohoto obrovského komplexu, jehož součástí je i Sixtinská kaple, tak někdy příště.
Dali jsme si na osvěžení pravou italskou zmrzlinu (nutelovou a jahodovou) a vydali jsme se metrem zpět k našemu autu. Dnes bylo celý den velké vedro a prý i padl teplotní rekord 26 let starý - bylo přes 40°C. V autě jsme měli venkovní teplotu na teploměru v sedm večer 41°C. Naštěstí po celém centru Říma jsou staré funkční pumpy s pítkem, kde neustále teče pitná a chutná osvěžující voda.
Navečer jsme autem popojeli asi 200 km za Řím a našli jsme u krásného jezera camp, kde jsme za 20 EUR přespali. Byl to náročný, ale krásný den.

4. 8. 2017

Ráno jsme se v jezeru vykoupali a vyrazili přes Německo k domovu. Cesta byla v pohodě po jedenácté hodině večer jsme dorazili domu.
Celá dovolená byla plná zážitků, které vydají za několik dovolených a moc se nám líbila.
A kam příště? To ještě nevíme, ale již se těšíme ........